הכר את הסופרת - אילת סווטיצקי



ראיון עם אילת סווטיצקי

בבוקר וולנטיין התיישבתי עם אילת לקפה (הפוך חלש בלי קצף), לדבר על איך הכל התחיל, ספרים ועוד דברים רבים.
שתי קיבוצניקיות שיש להן הרבה במשותף, גילינו ששתינו אהבנו לקרוא את ספרי "אל עצמי" בתור ילדות (אנחנו קרובות בגיל). סיפרתי לה על הדרך המעניינת שבה הספר "תחרה וצבע" הגיע אליי, קראתי המלצה על ספר אחר בדף ספרים בפייסבוק ואז ראיתי מישהי שכתבה בתגובה "תקראו את תחרה וצבע". החלטתי לחפש בגוגל מה זה הספר הזה ומשם הגעתי לאתר "מנדלה" ורכשתי אותו.
באמצע קריאת הספר הבנתי כמה הספר טוב ורצתי למחשב כדי לרכוש את שני הספרים האחרים.

ספר שהשפיע עלייך מאוד?
"האל הרוכב על הארלי דוידסון" של ג'ואן בריידי, ספר שהומלץ לי על ידי אדם יקר. ספר שמדבר על העצמה נשית הרבה לפני שהבנתי בכלל מה זה אומר.

מה את קוראת כרגע?
יש לי רשימת קריאה כל כך ארוכה, אבל כרגע אין לי זמן לקרוא, עצרתי באמצעthis man , של ג'ודי אלן מלפס, כדי להתעסק בדברים אחרים. (חיים חדשים של סופרת J ).

ספרי לי קצת על תחרה וצבע. איך הכל התחיל?
אמרו לי "את חייבת לקרוא את חמישים גוונים". סיימתי את הספר (בעברית) בתוך יומיים, בלי אוויר, ומיד הזמנתי את שני ספרי ההמשך באנגלית. בתור דוברת אנגלית עניין אותי באילו מילים השתמשו בספר המקורי. המילים שנכתבו בספר נגעו בי במקום אישי מאוד. משהו בו פתח צלקות ישנות והחלטתי להתחיל לכתוב. כתבתי את הספר הראשון שלי, בתוך חמישה שבועות, 350 עמודים.
במהלך חופשה ברומא קראתי את "חמישים גוונים של אופל" והבנתי שהרבה סצינות בספר הם כמעט אחד לאחד כמו בספר שכתבתי. לאחר שחזרנו מהחופשה ברומא, סיימתי לקרוא את "חמישים גוונים של שחרור", גנזתי את הספר הראשון שכתבתי והתחלתי לכתוב את טליה בלום. מאוחר יותר חלקים גדולים מהספר שנגנז מצאו את דרכם לתוך "תחרה וצבע".
ומכאן הכל היסטוריה, הספר "תחרה וצבע" פשוט כתב את עצמו. במשך 4.5 חודשים כתבתי את כל הטרילוגיה. כשסיימתי לכתוב את תחרה וצבע היו שני ספרים: "תחרה וצבע" ו"זהב ודיו".
את הספר כתבתי על פורמט של A4  מכיוון שפשוט כתבתי ולא חשבתי על מה יהיה ומי יקרא או ירכוש את הזכויות יום אחד.
כמה ימים לפני שפרסמתי את הספר כיווצתי את הספר לפורמט של A5  (גודל של דף ספר) ואז לתדהמתי גיליתי שתחרה וצבע מכיל 860 עמודים וזהב דיו הכיל 690 עמודים.
כדי למנוע בלבול בעתיד במידה והספר יצא לאור, רגע לפני שהאתר עלה ושני הפרקים הראשונים פורסמו, החלטתי בעזרת סיעור מוחות עם חברות איפה חותכים את "תחרה וצבע" ואיפה את "זהב ודיו" וככה נולד הספר "פנינה ומשי".

לאחר שסיימת לכתוב, איך פרסמת את הספר?
רק ברשתות החברתיות, ורק בחינם. שיווקתי את הספר דרך המדיה האינטרנטית. הקמתי דף בפייסבוק ואתר לספר ואותם אני מנהלת. עבדתי לפי פורמט אמריקאי ולמדתי מה סופרים אמריקאים עושים והבנתי שהם פשוט זמינים- יש להם פייסבוק, טוויטר והם מתקשרים עם הקוראים שלהם.
הפרקים הראשונים של תחרה החלו לעלות לאתר ולקראת פרסום הפרק הרביעי הגיעה דרישה מקוראות לרכוש את הספר. העליתי את הספר לאתר "מנדלה" למכירה.
לאחר מכן הייתה דרישה גם "לזהב ודיו" "ופנינה ומשי" והם עלו למכירה בעקבות "תחרה וצבע".
כמה דקות לאחר שפנינה ומשי עלה לאתר מנדלה... האתר קרס!


איך נוצר החיבור עם הבנות מהוצאת אהבות?
קבוצת קוראות מדהימה שקראו את הספר שיגעו את ההוצאות. שלחו מיליים, הדביקו קישורים בכל עמוד פייסבוק שחשבו עליו. אחת הקוראות סיפרה לי על הוצאת "ענתות" שבינתיים נסגרה.
ורד רווה שמואל, שהיתה חצי מהוצאת "ענתות" שמעה מאחת החברות על הספר "תחרה וצבע" בדיוק בזמן שההוצאה עמדה להיסגר ותייגה לעצמה את הספר תחת "אחר כך".
לאחר שורד פתחה את הוצאת "אהבות" עם גלי אבני גילאור, פניתי אליה וסיפרתי על הספר. שלחתי לה את הספר ותוך כמה שעות היא חזרה אליי וביקשה להיפגש.
העבודה עם ורד וגלי נפלאה, היה לי ברור מהרגע שפגשתי אותן שהחיבור בינינו מושלם.

מתי יוצא הספר "זהב ודיו"?
לקראת פסח. הספר דורש עבודת עריכה רבה ואנחנו עובדות קשה כדי שקוראות יקבלו ספר מצוין.
בספר "זהב ודיו" יהיו סצינות נוספות שלא הופיעו בגרסה האלקטרונית.

את כותבת משהו חדש כרגע?
אני תמיד עובדת על משהו. לכתוב ספר אחרי טרילוגיית "תחרה וצבע" זה לא דבר פשוט. "תחרה וצבע" כתב את עצמו ועכשיו אני כותבת בקצב שונה.

ספרי לי קצת על הדמויות בספר? טליה, בן, דני וג'ון.
טליה לגמרי מושפעת ממני. יותר ברמת החוויות, איך שהיא מרגישה כלפי עצמה ואיך היא מתהלכת בעולם. שאר הדמויות בספר לא מבוססות על מישהו ספציפי אבל בראש שלי היה לי ברור שטליה נוסעת ללונדון ושהיא חיה אצל אחיה ושאחיה בזוגיות עם גבר.
הדמויות פשוט כתבו את עצמן. לפעמים חשבתי כל כיוון מסויים, והן פשוט ניווטו למקום אחר.

מסר שאת רוצה להעביר?
אני מקווה שבעקבות "תחרה וצבע" פתחתי פתח לסופרות ישראליות אחרות לכתוב ספרים נוספים בז'אנר.

וסקופ לסיום:
בשבוע שעבר הודפסה מהדורה שנייה של "תחרה וצבע".

והנה סלפי שלי ושל אילת: